Heeft u ook een onbedwingbare honger?

By Admin On February 8, 2011 Under Dieet

We kennen allemaal het gevoel dat we lang niets hebben gegeten en het eerste het beste dat we te pakken kunnen krijgen naar binnen schrokken. Typisch eten we dan snoep of drinken we een frisdrank: alles wat veel suikers bevat om die honger snel weg te krijgen. Bij vele mensen is dit een dagelijks ritueel wanneer ze thuiskomen van werk. Sommige mensen hebben echter een continue “drang” om zoete dingen te eten. Hoe komt dit?

Dit kan misschien een beetje wetenschappelijk overkomen maar als je de werking van je lichaam kent, is het veel eenvoudiger te snappen wat je moet doen om je figuur te behouden en te verbeteren.

Wat gebeurt er wanneer we iets eten? Bijna al het voedsel dat we eten bevatten suikers – koolhydraten, de brandstoffen van ons lichaam. Wanneer de suikers in ons bloed komen zal de pancreas in ons lichaam insuline maken om de suikers te verwerken: de energie (glucose) vervoeren naar onze spieren om de energie daar op te slaan of the verbranden of de energie omzetten in vet indien er reeds voldoende glucose in de spieren aanwezig is.

Waarschijnlijk heb je al gehoord van trage suikers (bijvoorbeeld volkoren brood) en snelle suikers (bijvoorbeeld wit brood). Wat is het verschil? Snelle suikers komen sneller in de bloedsomloop waardoor de pancreas een grotere hoeveelheid insuline zal aanmaken om de energie te verwerken dan bij trage suikers die geleidelijker in het bloed terecht komen. Na het snel verwerken van energie ingeval van snelle suikers, zal ons lichaam het signaal geven dat ons suikerniveau (suikerspiegel) laag staat. Dit geeft ons die onbedwingbaar hongergevoel die ons naar zoetigheden doet grijpen waardoor we opnieuwe snelle suikers innemen die snel in het bloed terecht komen, waardoor de pancreas (te) veel insuline aanmaakt. Hierdoor komen we op een rollercoaster van onze bloedsuiker waarbij onze pancreas op hol slaat.

Hoe stopt u dze rollercoaster? Hoe zorgt u ervoor dat uw pancreas terug in evenwicht is?
Hoe voorkomt u dat dit probleem ontstaat? Simpel: idereen heeft al wel gehoord van het tien- en vieruurtje. Dit zijn momenten tussen twee maaltijden wanneer ons lichaam aangeeft dat onze suikerspiegel laag staat. Gebruik deze momenten om fruit te eten die ervoor zorgen dat de periode tussen deze twee maaltijden comfortabel kan overbruggen. Het is namelijk veel beter voor je gewicht om vooraleer in de wagen te stappen een stuk fruit te eten en dan naar huis te rijden dan bij aankomst thuis naar de snoep te grijpen om die onbedwingbare hang naar iets zoet te bevredigen.

Hoe geef je je pancreas rust?
Ga op dieet! Verminder de suikers die je dagelijks opneemt zodat je pancreas opnieuw in evenwicht komt.

Be Sociable, Share!

Bookmark

Related Posts

  • No Related Posts

Add a comment

  • Avatars are handled by Gravatar
  • Comments are being moderated